איך לתת שם לרכיב AI במוצר
- אמיר גבירץ
- לפני 7 שעות
- זמן קריאה 2 דקות
פורסם בניוזלטר של דראפט
אם יש משימה ש-AI הוא לא הכתובת עבורה, זו דווקא מציאת שם לרכיב AI חדש במוצר.
רוב הסיכויים ש-Gemini ומקביליו יגיבו בהתלהבות ("שאלה מצוינת!"), ואז יציעו 20 שמות גרועים.
רק בשבוע שעבר התייעצו איתנו 3 לקוחות על בחירת שם לעוזר AI, דחוף דחוף, אז החלטנו לכתוב מדריך קצר:
5 שאלות שכדאי לענות עליהן לפני שמתחילים לסער מוחות.
1. זהות: בוט גנרי או פרסונה?
ההחלטה הזו תשפיע במידה רבה על השם:
במקרה של בוט גנרי, חסר אישיות ואופי, השם לא יהיה אנושי אלא כזה שנסמך על המוצר/המותג (״הבוט של הספרייה הלאומית״) או כזה שמתאר את הערך של המוצר (כמו Copilot של מייקרוסופט או 'כל שאלה' של כל זכות).
אם הרכיב יזכה לדמות עשירה שתיצור מערכת יחסים עם המשתמשים, מתבקש יותר לתת לו שם אנושי שיעמוד בפני עצמו (למשל siri או Alexa, דידי של דיסקונט, אור של חברת החשמל וכו').
אגב, זה ישפיע גם על צורת הפנייה: בבוט גנרי, צורת הפנייה תהיה ניטרלית ("כאן אפשר להתייעץ") או בגוף ראשון רבים ("מצאנו את המסמך שלך״).
בוט עם שם ואופי אנושיים ידבר איתנו בגוף ראשון יחיד ("אפשר לשאול אותי כל שאלה"). לכן בעברית גם כדאי להחליט מה המגדר שלו/ה ("איך אני יכול / יכולה לעזור?").
2. תיאום ציפיות: כמה להחצין שיש כאן AI?
צמד האותיות AI מעורר ציפיות ליכולות גבוהות ולאפשרות של שיח חופשי. לכן, כדאי לשאול:
* האם הכלי באמת מסוגל לעמוד בציפייה הזאת?
* האם הוא יגיע לשם בקרוב?
אם לא, מוטב להימנע משמות הכוללים AI (ומהבטחות שסופן לייצר אכזבה).
מצד שני, כשיש שיקול אתי של שקיפות, חשוב דווקא כן לציין שהמידע נוצר באמצעות AI.
וגם – באזזז זה לא הכול: בניוזלטר הקודם שלנו הראינו שהחשיבות הרבה שאנחנו מייחסים לחדשנות של עצמנו, לא תמיד מהדהדת אצל קהל היעד, והרבה פעמים הם פשוט ישמחו לדעת מה הערך שהם יקבלו מהמוצר, ולא אכפת להם אם AI היה או לא היה מעורב בתהליך. לניוזלטר הקודם
3. מיקום ואינטגרציה: איפה הכלי פוגש את המשתמש?
שם אנושי כמו Siri או מופשט כמו Copilot יהיה מוצדק ומשתלם בעיקר כשהרכיב הוא חלק נראה ומזוהה בממשק, למשל כפתור קבוע או בועה צפה שמלווה את הממשק.
לעומת זאת, כשמדובר ברכיב שמוסתר בתהליכים פנימיים, או שמופיע רק לצורך ביצוע פעולה מסוימת – למשל: כפתור בתיבת טקסט שמשפר את הניסוח שכתבנו – שם פונקציונלי יתאים יותר ('הכתבן').
4. תפקיד: מה הוא בעצם עושה?
האם מדובר בעוזר כללי, במנוע המלצות, במסייע לכתיבה או באנליסט נתונים?
בהמשך לכלל שנתנו בסעיף הקודם, רכיב רחב יכול לשאת שם מופשט (Spark), אבל אם מדובר בכלי ייעודי, שם פונקציונלי יעזור יותר להבין את הערך שלו (Doc Finder).
5. אופי: כמה אישיות להכניס?
האם הרכיב משרת גם ערך תדמיתי כשופר או שלוחה של המותג, או שהוא כלי שקוף ופונקציונלי שמטרתו העיקרית היא להעצים את יכולות המוצר?
ככל שהערך התדמיתי גבוה יותר – כך יתאים יותר שם מופשט שעומד בפני עצמו.
אם השאיפה היא לתת כמה שיותר ערך ולאו דווקא להרים לעצמנו - שם פונקציונלי עדיף.
לסיכום
שם טוב לרכיב AI לא נולד מצירוף אותיות מוצלח, אלא מהבנה של המיקום, הזהות והתפקיד שלו במוצר (אפילו שלפעמים, גם צירוף אותיות מוצלח עובד לא רע).




תגובות