top of page
דפנה איזנרייך

כתיבה מקצה לקצה ב-4 מפגשים

לאחרונה היו לנו הכבוד והזכות להעביר קורס לצוות העורכות והעורכים של כל זכות - האנשים שמתרגמים חוקים לשפה של בני אדם והופכים את העולם שלנו לנגיש וצודק יותר. 


מטרת הקורס הייתה, כמובן, לשפר אפילו עוד יותר את הערכים הנכתבים בכל זכות, וזה אתגר לא קטן.

אז הפשלנו שרוולים, ניתחנו ערכים, תכננו שיעורים מעולים והעברנו מפגשים שהיו מלמדים לכל הצדדים.



אז מה היה לנו בקורס?


מפגש 1 - מסע לקוח

התחלנו מסדנת היכרות עם מסע לקוח ובניית פרסונות, מתוך הבנה שכתיבה היא תמיד בתוך הקשר. כדי לכתוב טקסטים אפקטיביים אנחנו חייבים לדעת מאיפה הקוראים שלנו מגיעים, לאן הם רוצים להגיע (או מה הם רוצים לעשות), מהן המוטיבציות שלהם, מהם החסמים ואיפה עלולות להתעורר שאלות ובעיות. 


מהניסיון שלנו, כשמסע הלקוח יושב טוב בראש, הרבה יותר קל לכתוב - כי אנחנו כבר יודעים מה חשוב להגיד. 


מפגש 2 - מבנה

במפגש השני התעמקנו בתהליך התכנון והבנייה של טקסטים ארוכים ומורכבים. הכרנו תבניות נפוצות של טקסטים וגילינו לאילו סוגים של טקסטים מתאימה כל תבנית. בהמשך, למדנו איך למפות כמות גדולה של מידע ולארגן אותה כך שלקוראים יהיה קל להתמצא בטקסט ולמצוא בו במהירות את מה שהם מחפשים. 


מהניסיון שלנו, בנייה נכונה של טקסט (במיוחד כשהוא ארוך) עושה את כל ההבדל בין טקסט קריא ומשמעותי לטקסט שפשוט אי אפשר להיעזר בו. 


מפגש 3 - כתיבה פשוטה

אחרי שלמדנו על מה צריך לכתוב ואיך לארגן את התוכן, הגיע הזמן להתמקד בכתיבה עצמה: ללמוד איך לכתוב טקסטים בשפה פשוטה וברורה, כך שאנשים באמת יבינו. התחלנו מהשאלה הבסיסית למה בכלל לכתוב בשפה פשוטה (ספוילר: כי זה הדבר הנכון, ההוגן והיעיל לעשות), ולאחר מכן למדנו את כל העקרונות והשיטות לשני היסודות לכתיבה פשוטה: מילים שימושיות ומשפטים קצרים. 


מהניסיון שלנו, כתיבה פשוטה דורשת טכניקה וניסיון, היכרות עם קהל היעד, ולא פחות חשוב - אמונה בדרך. 


מפגש 4 - כתיבה משפטית פשוטה

במפגש הרביעי והאחרון של הקורס התמקדנו בהיבט מרכזי בכתיבה בכל ארגון - סוגיית הסיכון המשפטי. צללנו אל מקורות הכתיבה המשפטית, והבנו את התפקיד החשוב שיש לה בשמירה על אינטרסים ארגוניים, ציבוריים או פרטיים, בלי להתעלם מהחסרונות (הברורים). לאחר מכן למדנו את שיטת הרמזור להערכת הסיכון המשפטי, וראינו איך ליישם את כל העקרונות שלמדנו בקורס גם בטקסטים עם אופי משפטי מובהק. 


מהניסיון שלנו, גם את הארוכים שבדיסקליימרים (ואפילו כאלו שנכתבו בדמעות של תביעות עתק) אפשר וכדאי לכתוב בשפה פשוטה וברורה יותר. בסופו של דבר, כל הצדדים מרוויחים. 


בנימה אישית, הקורס הזה היה עבורנו חוויה מאירת עיניים, מלמדת ומעשירה. זכינו לפגוש קבוצה של נשים וגברים מקצועיים ומחויבים, שהתמסרו לתהליך והסכימו ללמוד - באומץ ובענווה גדולה - איך להנגיש לציבור בישראל את עולם הזכויות (אפילו) טוב יותר.   


אנחנו מודים מעומק הלב לכל זכות, להנהלה ולצוות העורכות והעורכים, על התהליך המרתק שעברנו יחד. מאחלים המון המון בהצלחה בעשייה שלכם, לטובת כולנו. 


ואם קורס כזה יכול להתאים גם בארגון שלך, כאן אפשר למצוא אותנו.

36 צפיות0 תגובות

Комментарии


bottom of page