top of page
סתיו מורן לשם

איך להכין Glossary (מילון מונחים)

עודכן: 30 בספט׳

וואטסאפ, ווצאפ או WhatsApp?

?Personal information או Personal data

עריכה, שינוי או עדכון?

?Export או Download


אין חברה שלא מכירה את ההתלבטויות האלה - איזה מונח לבחור מבין האפשרויות, ואיך מוודאים שכולם כותבים לפי החלטה אחת?


אז בואו נעשה סדר. אחת הדרכים הכי יעילות להתמודד עם זה היא להכין Glossary (או Word list או טרמינולוגיה או מילון מונחים או מונחון, תחברו איזה מונח שמתאים לכם) – רשימת מילים ומונחים שחוזרים במוצר שלכם, שליד כל אחד מצוין ההקשר והדרך הנכונה לכתוב אותו.


ניהול נכון של Glossary גם יחסוך לכם זמן עבודה וויכוחים מקצועיים, וגם יאפשר למשתמשים שלכם להכיר ולהתמצא טוב יותר במוצר, עם קופי אחיד, עקבי ומנצנץ.


אז איך מכינים Glossary ב-5 צעדים?


  1. הצוות: בחרו owner לפרויקט (כי בלי לתת אחריות למישהו ספציפי, זה לעולם לא יקרה) + צוות מגוון מקצועית שיוכל לתת נקודות מבט מגוונות (פרודקט, עיצוב, שיווק, כתיבה טכנית, שירות, משפטית, ולא פחות חשוב - פיתוח).

  2. איסוף המונחים: עברו על כל המסכים במוצר (חלקו אותם בין חברי הצוות) והכניסו למסמך משותף מונחים חוזרים. במוצרים עם אלפי מסכים, הגדירו את ה-flows המרכזיים שהכי חשוב לכם להאחיד. המונחים יכולים להיות מונחי ממשק כלליים (כמו remove או delete  |  מספר נייד או מספר סלולרי  | Next או Continue), מונחים ייחודיים לתעשייה שלכם (filter או trigger  |  צ’ק או שיק  |  modules או units וכד’), או כאלה שיש רק לכם (למשל, Box בפייבוקס). שימו לב: לא צריך להכניס כל מילה וכל פועל. הכניסו רק מונחים מקצועיים, כאלה שדורשים אחידות, קיצורים נפוצים, או מונחים שעלולים לבלבל. אם יש ספק – תכניסו. אל תסדרו ואל תקבלו החלטות. רק תאספו בבלגן.

  3. הכנת ה-Glossary: סדרו את המונחים בקבוצות לפי נושא (כל נושא בטאב בגוגל שיט), מחקו כפילויות, וכתבו לגבי כל מונח: איך נכתוב אותו, איך לא נכתוב אותו והערות לפי הצורך, כמו הגדרה, שימושים שונים בהקשרים שונים, הסיבות לקבלת ההחלטה ומה שנראה לכם שיעזור לדורות הבאים להבין ולהשתמש. 

  4. זמן החלטות: ארגנו פגישה של כמה שעות (עם אוכל כמובן) לצוות המורחב. היסגרו בחדר, עברו מונח-מונח, דונו (כלומר התווכחו עד חורמה) וקבלו החלטות סופיות. אם אתם בענייני רגולציה, העבירו גם לאישור המשפטית.

  5. פוגשים את המציאות: כדי שאנשים באמת ישתמשו במה שעשיתם, ודאו שהמסמך נוח להתמצאות. ארגנו את ה-Gloassry לפי האלפבית/A-Z, העלו לרשת הפנימית של החברה, ואפילו הוסיפו אופציית חיפוש. הרשימה דינמית, ולכן מומלץ לעדכן אותה לפי השימוש בשטח ולהוסיף מונחים חדשים שנתקלים בהם.

 

בונוס: יש המון style guides זמינים ברשת של חברות בינלאומיות. כמעט בכולם תוכלו למצוא רשימת מונחים ולשאוב השראה מהעיצוב ומהבחירות שנעשו שם. תיהנו!


ועוד משהו: בהרצאה במיטאפ של מיקרוקופים (יוני 2024), נעה אופיר מ-PayBox שיתפה קצת על תהליך יצירת הטרמינולוגיה שעשינו איתם בדראפט. להרצאה בווידאו


בתמונה: מתוך ההרצאה של נעה על טרמינולוגיה בפייבוקס >


10 צפיות0 תגובות

Comentários


bottom of page